Wat is key in online marketing?
Hoe zorg je ervoor dat iemand daadwerkelijk naar je verhaal gaat luisteren en gaat onthouden? Op het moment dat dat gebeurt, ga je meer geld verdienen met meer gemak en plezier. Met online marketing vertel jij precies dát verhaal, waardoor je ideale klant niet meer om je heen kan.
Liever luisteren? Start dan aflevering 143 van mijn podcast.
Toekomstbeeld
Om dit te bereiken, springen we even naar de toekomst: begin with the end in mind. Alleen zo heb je scherp waar je naartoe wilt en kan je een plan maken hoe je dit werkelijkheid gaat maken.
Beantwoord daarom voor jezelf de vragen:
– Wat wil je bereiken?
– Wat heb je voor ogen?
– Wat is jouw doel?
De rol van online marketing
Hierna komt online marketing om de hoek kijken. Marketing is het oplossen van een probleem van jouw ideale klant. Je wilt dat je klant van probleem A naar verlangen B gaat.
Hoe ze van A naar B gaan, dat ben jij. Jij bent de oplossing voor hun verlangen.
Marketing zit vol emotie
Energie speelt hier een grote rol in. Jouw verhaal moet bij hen binnenkomen en niet die van een concullega met hetzelfde aanbod. Om dit voor elkaar te krijgen, ga je inspelen op emoties. Probeer altijd een emotie te koppelen wanneer je over het probleem van je ideale klant vertelt. De emotie is namelijk vaak het probleem. Ik heb een mooi voorbeeld om dat te illustreren.
Op een feestje praat je met twee privé chef-koks die beide heerlijke maaltijden bereiden. Met chef-kok 1 heb je een gezellig praatje. Je vraag hoe lang hij dit al doet en wat zijn favoriete gerecht is om te bereiden. Chef-kok 2 komt met een verhaal: “herken je dat je ’s avonds laat thuis komen en geen zin meer hebt om te koken. Dat je daardoor als gezin van elkaar apart eet en soms maar iets makkelijks haalt om toch de maag te vullen.”
Bij het verhaal van chef-kok 2 krijg je gelijk een gevoel. Er komt een emotie en verlangen bij kijken. Had jij namelijk ook maar zo’n privé chef die ervoor zorgde dat je elke avond met je gezin kon eten. Of hij net zoveel expertise heeft als chef-kok 1 doet er dan al minder toe.
Welk verhaal vertel jij?
Dit is precies wat jij ook moet doen: het verhaal vertellen met emotie. Kijk eens welk probleem jij oplost en welke emoties en situaties je hierbij kunt schetsen. Als je op die manier haakjes gaat maken in je storytelling, dan gaan mensen bij jou kopen.
Schrijf verschillende verhalen uit en deel deze. Zo kan je makkelijk bepalen welk verhaal het beste werkt, bijvoorbeeld waarmee je de meeste downloads krijgt op je e-book. Deze teksten kan je hierna multifunctioneel gaan inzetten, bijvoorbeeld ook voor eventuele advertentieteksten.
Wil jij een Queen worden in online marketing? Abonneer je dan op mijn podcast en volg me op Instagram. Ik neem je mee in de wereld van online ondernemen, marketing strategieën, mindset en nog veel meer.
Ga je liever gelijk samen aan de slag zodat je moeiteloos meer omzet gaat genereren? Laat mij je helpen met mijn traject: Groeien met je online droombedrijf.
Liefs,
Lavinia