Wat is een verdienmodel?
Je doet werk waar je blij van wordt en werkt samen met droomklanten die graag voor je expertise betalen. De omzet stijgt, maar de werkdruk stijgt mee. Omzet genereren is daarom wat bij betreft niet het enige wat er komt kijken bij een goed doordacht verdienmodel. In dit artikel neem ik het verdienmodel onder de loep.
Luister je liever? Start dan aflevering #155 van mijn podcast op Spotify.
De definitie van verdienmodel
Wanneer je op Google zoekt naar de term ‘verdienmodel’, krijg je al snel de definitie: de wijze waarop een bedrijf omzet genereert. Of je nou een aanbod hebt van €15,- of €5000,-, op het moment dat je iets verkoopt, komt er geld in je bedrijf.
Dat klinkt logisch, maar ik vind het iets te kort door de bocht. Het gaat namelijk puur over het verkopen van je aanbod. Een verdienmodel houdt wat mij betreft meer dan geld verdienen in je bedrijf is. Voor mij gaat het ook over of je aanbod:
1. 100% bij je past. Vliegt je hart in de fik van jouw aanbod en ligt het in jouw zone of genius?
2. aansluit bij jouw droomklant.
Wanneer dit klopt, kan je écht pas gaan verkopen en wil je een goed verdienmodel neerzetten, waarin je ook kunt opschalen.
Hoe verkoop je?
Bij een goed verdienmodel komt er nog meer kijken dan een fantastisch aanbod voor je droomklanten. Het gaat ook om de methode: hoe bied jij je aanbod aan?
Een goed werkend systeem aan de achterkant is daarvoor essentieel. Wanneer een potentiële klant bijvoorbeeld jouw online training wil kopen, maar er tijdens het verkoopproces van alles mis gaat, haakt de klant letterlijk af. Denk aan het niet kunnen afrekenen, geen inloggegevens ontvangen, het ontvangen van een foutieve factuur. Dit zijn allemaal zaken die de klant irritatie oplevert en jou ontzettend veel tijd kost. Het doet afbreuk aan jouw professionaliteit en aan je product, terwijl je inhoudelijk alle expertise in huis hebt.
Daarom wil je dat het systeem staat als een huis. Een efficiënt systeem, dat ervoor zorgt dat naast jouw unieke methode (je aanbod), de hele koopervaring voor je klanten prettig en soepel voelt.
Praktische tips voor een goed verdienmodel
Om een verdienmodel te realiseren waar je klanten blij van worden en dat voor jou voor minder werk zorgt, heb ik een aantal praktische tips.
- Ga na welke route de klant doorloopt. Welke stappen komt je klant tegen en hoe kan je dat aan de achterkant zoveel mogelijk automatiseren. Dit zorgt ervoor dat je minder hoeft te werken voor een klant.
- Ondervang alle vragen in een bevestigingsmail die de klant automatisch ontvangt na aankoop van een product. Bijvoorbeeld met informatie wanneer de online training begint en dat in een andere mail de inloggegevens worden gestuurd.
Maak e-mails onderdeel van je systeem en verstuur berichten op het moment dat je iets te melden hebt. Misschien wil je wel een e-mail versturen wanneer er een nieuwe module online komt. - Zorg er voor dat jouw marketing helemaal op orde is. Als je bijvoorbeeld een gratis weggever hebt met een e-mail funnel, zorg je dat deze is gebaseerd is op jouw doelgroep. Wat is je tone of voice in de funnel. Heb je een nieuwsbrief, ga dan na hoeveel er wordt gekocht vanuit de nieuwsbrief.
Extra tip: schoon je e-maillijst op, want je betaalt vaak voor elke persoon. - Bepaal de prijs en de manier van prijzen voor jouw aanbod. Werk je uurtje-factuurtje of hanteer je een prijs die het resultaat waard is? Soms is een aanbod onbetaalbaar, zeker op het gebied van gezondheid kan een aanbod echt levensveranderend zijn. Je mag echt gaan staan voor je waarde en het resultaat dat je biedt. Zorg ervoor dat je volledig achter de prijs staat die je hanteert en ook voelt dat je die prijs waard bent.
Meer klanten en minder (hard) werken
Het verdienmodel is wat mij betreft dus niet alleen de manier hoe je inkomsten genereert, maar het hele proces rondom de verkoop van je aanbod. Wanneer je 80k omzet per jaar hebt, ga ik ervan uit dat je winst maakt. Deze winst kan je investeren in een goedwerkend systeem, waardoor processen aan de achterkant efficiënter zijn ingericht. Dit zorgt ervoor dat je minder hard hoeft te werken en je bedrijf kan groeien.
Neem je verdienmodel(len) dus eens onder de loep. Waar is winst te behalen?
Dit is ook wat ik doe tijdens mijn 1-op-1 aanbod. Samen met mijn klanten ga ik aan de slag om een droombedrijf met droomklanten te realiseren en kijk van a tot z met je mee. Ieder bedrijf is anders en ik wil je laten zien wat er voor jouw bedrijf mogelijk is. Ik geloof er heilig in dat we samen dromen werkelijkheid kunnen maken.
Liefs,
Lavinia