Wanneer en hoe moet je investeren om je bedrijf te laten groeien?
Als ondernemer ben je vaak actief bezig met de groei van je bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf meer gaat groeien? Hoe kun je meer klanten binnenhalen? En hoe zorg je ervoor dat jouw klanten tevreden zijn en blijven? Hier zijn natuurlijk heel veel manieren voor en vaak denken we hierbij vooral aan de ‘voorkant’ van ons bedrijf: de social media, de marketing, de communicatie of de huisstijl. Natuurlijk allemaal belangrijk, maar vaak vergeten we hierbij een ander essentieel onderdeel: de achterkant van ons bedrijf. Maar wat is precies de achterkant, of backend, van je onderneming en wanneer start je met het investeren en optimaliseren zodat je bedrijf kan blijven groeien? Ik vertel het je allemaal in deze blog.
Luister je liever? Luister dan aflevering #170 van mijn podcast op Spotify.
Wat is de achterkant van je onderneming?
Als ondernemer ben je vaak gefocust op de ‘voorkant’ van je bedrijf die iedereen ziet: je website, je social media content, je logo en huisstijl, je advertenties en je foto’s. Dit zijn natuurlijk allemaal belangrijke onderdelen voor je marketing. Maar de achterkant, of backend, van je bedrijf verdient ook zeker genoeg tijd en aandacht. De achterkant van je bedrijf zijn alle systemen die ervoor zorgen dat jouw bedrijf werkt zoals die werkt. Ze bepalen hoe jij je werk doet en vastleggen hoe je bedrijf is ingericht voor jezelf en je (potentiële) klanten.
Systemen zijn essentieel voor een goed en efficiënt draaiend bedrijf en maken meer groei mogelijk. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan systemen om jouw social media in te plannen, betalingssystemen, mailingsystemen, automatiseringen en ga zo maar door. Met andere woorden: goede systemen zorgen ervoor dat je tijd, moeite en energie kunt besparen en efficiënter kunt werken. Ze zorgen ervoor dat je kunt groeien met je bedrijf op een schaalbare manier.
Vergeet de achterkant van je bedrijf niet
Vaak zie je dat ondernemers eigenlijk net te laat gaan werken aan de achterkant van hun bedrijf. Veel ondernemers werken met veel verschillende en losse systemen en alles hangt vaak een beetje los aan elkaar. Zodra ze dan beginnen met het optimaliseren van de achterkant, zie je dat het heel veel werk is om het allemaal opnieuw te structureren en organiseren om één goed doorlopend en efficiënt systeem te creëren. Maar hoe weet je dan wanneer je eigenlijk al ‘te laat’ bent? Als je te laat begint met optimaliseren van je achterkant, loop je vaak tegen de volgende situaties aan:
- Je bent jezelf eigenlijk al te veel voorbij gelopen en merkt dat je tegen overbelasting of een burn-out aanloopt.
- Je merkt dat klanten ontevreden zijn over je systemen, communicatie of de samenwerking.
- Je bent veel bezig met taken die niet gedaan hoeven te worden of waarmee je je helemaal niet bezig mee wil houden.
- Je moet vaak nee verkopen tegen (potentiële) klanten, terwijl je weet dat het anders kan.
Dan heb je het dus eigenlijk al te ver laten komen: je hebt ontevreden klanten en bent zelf ook verre van tevreden.
Wanneer begin je met investeren in je bedrijf?
Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen wanneer je te laat bent, maar wanneer moet je dan wél beginnen met het optimaliseren van de achterkant van je bedrijf? Hier is niet één goed antwoord op, maar je kunt je wel vasthouden aan een aantal handvaten. In je eerste jaar als ondernemer, ofwel als starter, zou je meteen al aan de slag kunnen met je systemen door te investeren.
Op basis hiervan zet je je aanbod, klantreis (customer journey) en backend al volledig goed neer zodat je hier de volgende jaren van kunt profiteren. De investering is dan misschien even hoog, maar zo voorkom je wel dat je in een later stadium helemaal opnieuw moet beginnen. Ook voorkom je zo dat je vroeg of laat tegen de lamp loopt met stress, onnodige taken of ontevreden klanten. Je begint op tijd en investeert in de toekomst van je onderneming zodat jij je kan bezig houden met je klanten.
Denk aan de toekomst van je bedrijf
Een andere manier is om je vooral te focussen op je lange termijn visie of vijfjarenplan. Vraag jezelf af: waar wil jij over vijf jaar staan? Is dat een miljoenenbedrijf of liever richting een ton per jaar? Als je een miljoenenbedrijf wil opbouwen, is het goed om vanaf de start meteen te gaan investeren in meer kostbare systemen die jou verder gaan helpen en die jij in de toekomst meer dan terug gaat verdienen. Als je weet dat jouw product of dienst goed zit en je al een stabiel inkomen hebt, kun je meteen investeren in een beter systeem omdat dit je ook gaat helpen groeien.
Wil je liever een ton per jaar verdienen? Dan kun je ook kiezen voor minder investeringskosten bij de start en langzaam gaan opbouwen. Dan kun je bijvoorbeeld beginnen met een goedkoper systeem met minder mogelijkheden en gaan investeren in duurdere systemen wanneer dit nodig is. Natuurlijk kun je ook met een lager inkomen kiezen voor een duurdere optie, maar dan is het vaak slimmer om eerst voor een goedkopere investering te gaan. Ga dan voor een optie die op dit moment nog oplossing biedt en ga optimaliseren zodra je een stabieler inkomen hebt en je bedrijf nog beter loopt.
Investeren in je bedrijf om te groeien
Het belangrijkste is dat je er goed over nadenkt wat op dit moment werkt voor jou en jouw bedrijf. Wanneer durf je in welk systeem te investeren? Wanneer is het tijd voor jou om te gaan groeien en optimaliseren? En hoe zorg je ervoor dat je niet te laat bent? Natuurlijk weet je nooit wanneer het perfecte moment is, maar je wil er vooral voor zorgen dat alles goed blijft lopen voor zowel je klanten als jezelf. Vind je het moeilijk om te bepalen wanneer en hoeveel je wil gaan investeren in de achterkant van jouw bedrijf? Neem dan het volgende mee voor je beslissing:
- Hoe ziet je lange termijn visie eruit voor de komende 3 tot 5 jaar?
- Hoeveel omzet draai je nu en welke investeringen kun je op basis hiervan al doen?
- Hoe stabiel is je inkomen op dit moment?
Samen aan de slag voor de groei van jouw bedrijf?
Wil je samen sparren om de achterkant van jouw bedrijf eens onder de loep te nemen? Om samen te kijken hoe je het nu allemaal hebt geregeld en welke verbeteringsmogelijkheden ik zie voor de achterkant van jouw bedrijf? Of wil je simpelweg gewoon nog meer optimaliseren zodat je nog meer kunt groeien met jouw bedrijf? Stuur me dan een mail via info@laviniarip.nl en dan denk ik graag met je mee!