De eerste 3 stappen voor het maken van je online aanbod
Je hebt een nieuw aanbod bedacht en staat te popelen om deze te realiseren. Maar of je nu een startende ondernemer bent of al wat langer je bedrijf runt: ga eerst na of de markt wel zit te wachten op je nieuwe product. Anders kan je weleens van een koude kermis thuiskomen. Volg daarom deze drie stappen bij het maken van je online aanbod.
Liever luisteren? Start dan aflevering 130 van mijn podcast.
Stap 1: Mindmappen
Begin met mindmappen om het framework van je aanbod te bepalen.
Pak een leeg A4-tje en schrijf al je ideeën op. Zet in het midden van het vel de naam van je nieuwe product en daar omheen alles wat in je opkomt. De modules, de inhoud, de highlights, etc. Pas wanneer alles op papier staat, maak je een logische volgorde om het kader van het product verder vorm te geven.
Mindmappen doe ik graag met pen en papier. Zo schrijf je vanuit de ziel en flowt het veel meer. Werk je liever op de computer, kan dat natuurlijk ook. Doe hierin vooral wat voor jou prettig is.
Stap 2: Verkopen
Schrijf een sales tekst op basis de mindmap die je hebt gemaakt. Bijvoorbeeld: “Ik help doelgroep X door middel van Y.”
Vertel ook verdere specificaties. Wanneer je bijvoorbeeld een online leeromgeving wilt maken, benoem wanneer het start en dat er bijvoorbeeld elke 2 weken een nieuwe module beschikbaar komt. Deel daarnaast een linkje naar de betaalpagina.
Hierna kan het promoten beginnen! Je kan het niet vaak genoeg delen op social media. Volgers mogen eigenlijk gek worden van het aanbod dat je promoot. Herkenning is erkenning. Deel ook als er mensen je product hebben gekocht. Zo ontstaat er de fear of missing out (FOMO).
Alleen door je product op de markt te zetten, weet je of er vraag naar is.
Stap 3: Maken
Heb je je online product een paar keer verkocht? Pas dan ga je het maken. Dit voelt misschien onlogisch, maar pas wanneer je het hebt verkocht weet je dát je het kunt gaan maken. En tegelijkertijd weet je ook voor wie je het gaat maken. Dit zorgt voor net dat extra vuurtje om ermee aan de slag te gaan.
Als je één product hebt dat je gelijk wilt verkopen – en dus niet een online omgeving met meerdere modules – zorg dat er eerst mensen ingestroomd zijn en je daarna zo snel mogelijk het product kan leveren. Terwijl je het product aan het maken bent, kan je je klant wel al iets geven voor de instant gratification. Misschien heb je nog wel een product op de plank liggen, kan je een Facebookgroep starten of heb je een leuke korting voor degene die als eerst instromen. Maar ook voor dit product geldt: ga eerst verkopen en dan maken.
Wil je dat ik een keer met je meedenk? Ik heb weer een aantal gratis sparringsgesprekken opengesteld. Dit is een vrijblijvend gesprek waarin ik je alvast tips geef voor je business en online aanbod. Plan een gesprek in via deze link.
Meer gratis tips ontvangen over online marketing? Abonneer je dan op mijn podcast en volg me op Instagram. Ik neem je mee in de wereld van online ondernemen, marketing strategieën, mindset en nog veel meer.
Liefs,
Lavinia